منتديات Friends
اهلا بك زائرنا الكريم فى منتديات Friends
ان كنت عضوا فتفضل بالدخول وان كنت زائرا فنتشرف بتسجيلك
تحـــــــــــــــــــــيا تى : المدير العام .
منتديات Friends
اهلا بك زائرنا الكريم فى منتديات Friends
ان كنت عضوا فتفضل بالدخول وان كنت زائرا فنتشرف بتسجيلك
تحـــــــــــــــــــــيا تى : المدير العام .
منتديات Friends
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

منتديات Friends

منتديات Friends ويبقى السبق لنا
 
الرئيسيةالبوابةالتسجيلدخول
قصه بنت بتبيع العسل 67c104c864
بحـث
 
 

نتائج البحث
 
Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» بلدنا آمانة فى إيدينا نعليها مادام عايشين نعيش فيها سنين و سنين و إحنا مطمين
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 11, 2009 5:32 am من طرف alaakoky

» استغفر الله العظيم
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالأربعاء نوفمبر 11, 2009 5:13 am من طرف alaakoky

» رقم خمسه حنون ورقم عشره مجنون !!!!!!!
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29, 2009 5:25 pm من طرف BOSY

» لعبة انا المـــــلك شارك يمكن تبقا انت المـــــلك ؟؟؟؟
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29, 2009 5:19 pm من طرف BOSY

» سجل حضورك باسم عضو اخر
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالخميس أكتوبر 29, 2009 5:18 pm من طرف BOSY

» قصه جميله لتدل علي الذكاء
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالأحد أكتوبر 11, 2009 2:26 pm من طرف BOSY

» كنت فين وبتعمل ايه ؟؟؟؟
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالأحد أكتوبر 11, 2009 2:12 pm من طرف BOSY

» لعبة التوقعات
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالأحد أكتوبر 11, 2009 1:59 pm من طرف BOSY

» تقول ايه للي في بالك ؟
قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالجمعة أكتوبر 09, 2009 11:41 am من طرف Mido

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني

 

 قصه بنت بتبيع العسل

اذهب الى الأسفل 
2 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
Mido
المدير العام
المدير العام
Mido


عدد المساهمات : 284
نقاط : 520
السٌّمعَة : 5
تاريخ التسجيل : 31/05/2009
العمر : 30
الموقع : https://eljoker.ahlamountada.com

قصه بنت بتبيع العسل Empty
مُساهمةموضوع: قصه بنت بتبيع العسل   قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالخميس يوليو 16, 2009 8:54 pm



البنت ماشيه تقول وتصرخ ع الملأ
كيزان عسل ...
الشمس حرقِت وشها
لسعِت إيديها وكِتفها
والصوت جميل من بُقها
كيزان عسل .. كيزان عسل
الشوك مشوِّك جسمها
ماهو أصله تين شوكي يشوك
أي واحد جنبها
واللي حصل ..
إن البُنيّه من التعب
حتى لعينيها الشوك وصل
أصل البنت ماشيه بتسعى لرزقها
حتى وإن كانت حتِفقِد حُسنها
لكنها , وعشان تساعِد أهلها
خرجت تجيب قوتها بعرقها وكدها
والشاب واقف ع النواصي بدون عمل
عمال يوزع ع البنات كلمات غزل
وان جيت تقوله إنت ليه زي الجمل
تقدر تزحزح ف الجبل
واقف هنا وبدون عمل
ممكن يقول لك هوه فين بس العمل
كل الوظايف في الحكومه بتنشغل
ليه يا بطل ؟
يائس وفاقد للأمل ؟
اطلع وكافح واقتحم سوق العمل
أو حتى شيل فاسك و**َّر ع الجبل
وان جه قليل برضو رضا
يكفينا ت**ير الملل
وكمان معاك لقمه حلال زي العسل
ليه يا شباب دانتو الأمل
خدتوا الشهاده في الخيابه وفي الفشل
عايشين عواله ع البلد
متمرمغين جوه ال**َل
قاعدين بتاكلوا ف قته محلوله ونايمين ف العسل
والأب واقف في طابور العيش
مصمم ع الجَلد
عايز يجيب العيش لإبنه
بس هيكون انجلد
محتار يأكِل مين ؟
ابنه الطويل زي الجمل
واللا الوليد اللي اتولد
أصل الطويل حاطِط إيديه في ميه بارده بدون خجل
يطلب مطالب من أبوه اللي بيشقى في العمل
لا يا بطل
انت النهارده تنسى كل اللي جرى واللي حصل
تِحمل سلاحَك للحياه
تحمل معاول للعمل
بطل **ل
شغل دراعك إللي مليان بالعَضل
والرزق حيجيلك أكيد من غير جدل
أبسط ما فيها انك تساوي بنت شابه رهيِّفه
خرجت تنادي بصوت جميل زي العسل
كيزان عسل .. كيزان عسل
مستني ليه إن الحكومه تشغلك
إسعى يا شيخ دا الخير كتير مالي البلد
واسمع كلام قاله المثل
قال لك دا من جدَ وجد
وامشي ورا خطوات رشيده لأي جد
فلـَّح أراضي للبلد
كان لما يمشي في الصحاري البذره شجره بتتولد
يرويها من عرَقه ويحضن غصنها
وكأنها زي الرضيع اللي اتولد
تكبر وتسعى لرزقها
من جوه باطِن أرضها
تبحث وتبعت جدرها
لبعيد قوي علشان توفر ميه تروي جزعها
وبجهدها
تقدر تدبَّر أكلها
تِنتج ثمار من كدها
تفرح وتدي لأهلها
ماهو أهلها همَّ اللي قاموا بزرعها
السعي واجب يا ولد
مفروض كمان من ربنا
إللي خلق واللي وجد
لكن وقوفك ع النواصي بدون عمل
وبدون خجل
وبتِدِّعي إنك خلاص ما بقيتش تؤمن بالأمل
طب لما ابوك حيموت حتِعمِل إيه ؟
وتاكل إيه , وتِلبس إيه ؟
ممكن يسيب لك كام ولد
لسه صغار , وهموم كتير ملهاش عدد
طب يجرى إيه لو إنت أصلا ً تلقى شـُغله تنعَمَل
وتحُط حصوة ملح ف عنيك اللي لازم تنقفل
وتروح تدوّر عن عمل
في أي مصنع أو تبيع حتى بصل
والبدء دايمًا يبقى صعب
بس الإيراد حيكون وصل
دا الألف ميل تبدأ بخطوه صغيَّره
إبدأها إنت علي العجل
علشان تعوض اللي فات وقت ال**ل
توصل قوام
والمال ترصه كوام , كوام
تِفتح بيوت
تملاها قوت
وشباب كتير تمشي وراك على خطوتك
والناصيه تغرق في السكوت
وان جيت ف مره تزور مكان الناصيه
وتشوف العمود
تلاقيه أكيد ملهوش وجود
حيكون شعور راضي وسعيد
علشان لقيت
شفت بعينيك
إن النواصي بقت تموت
تِرجع وتِملا مكتبك
وتقوم تشغـَّل مصنعك
فيه ألف عامل .. بالريموت
وتبص م الشباك تلاقي بنت حلوه
ماشيه في الشارع تنادي بأعلى صوت
كيزان عسل .. زى العسل
**********************
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
https://eljoker.ahlamountada.com
alaakoky
مشرف منتدى التعارف والاهدائات والمناسبات
مشرف منتدى التعارف والاهدائات والمناسبات
alaakoky


عدد المساهمات : 200
نقاط : 440
السٌّمعَة : 2
تاريخ التسجيل : 22/08/2009
العمر : 33

قصه بنت بتبيع العسل Empty
مُساهمةموضوع: رد: قصه بنت بتبيع العسل   قصه بنت بتبيع العسل Icon_minitimeالإثنين أغسطس 31, 2009 10:12 am

تحفة يا محمد
تسلم ايدك

_________________
الرجوع الى أعلى الصفحة اذهب الى الأسفل
 
قصه بنت بتبيع العسل
الرجوع الى أعلى الصفحة 
صفحة 1 من اصل 1

صلاحيات هذا المنتدى:لاتستطيع الرد على المواضيع في هذا المنتدى
منتديات Friends :: °¨¨™¤¦ المنتدى الادبى ¦¤™¨¨° :: قسم الخواطر-
انتقل الى: